Kraków: Realizacja badań Strefy Aktywności Gospodarczej w Małopolsce. Aktualny stan i plany

Informacje ogólne o zamówieniu:

Nazwa Zamawiającego: Województwo Małopolskie , ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków, woj. małopolskie

Data zamieszczenia: 2014-09-05

Miejsce publikacji: BZP

Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.30.00.00-7, 79.31.14.00-1, 79.31.14.10-4

Liczba zamawianych sondaży: 2

Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 100%

Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=190515&rok=2014-09-05

Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,966322.html

Oceniany element zamówienia:

Niniejsza Karta Oceny zamówienia dotyczy części ilościowej planowanego badania.

Cel  badania:

W zamówieniu poprawnie określono zakres badania, harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania. Cel badania został poprawnie zdefiniowany przez Zamawiającego.

Kwestionariusz:

Kwestionariusz badania ma być przygotowany przez Wykonawcę. Zamawiający wymaga konsultacji kwestionariusza. Zamawiający nie wymaga od Wykonawcy przeprowadzenia pilotażu kwestionariusza. Brak pilotażu kwestionariusza może prowadzić do poważnego błędu pomiaru, gdyż respondenci mogą nie rozumieć pytań zgodnie z intencją badacza. Zamawiający nie określił ani oczekiwanego czasu trwania kwestionariusza, ani oczekiwanej liczby zawartych w nim pytań. Czas trwania/liczba pytań kwestionariusza jest istotnym elementem przy wycenie badań. Przynajmniej jedna z tych informacji umożliwiłaby Wykonawcom wycenę badań o takim samym czasie trwania.

Realizacja:

Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Nie jest przewidziana kontrola pracy ankieterów. Jest to poważny problem, gdyż w badaniach sondażowych występuje problem nieuczciwych ankieterów, którzy mogą swoimi działaniami doprowadzić do poważnego obniżenia jakości danych. Kontrola ich pracy mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu go ograniczyć. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Ankieterzy mogą być nieprzygotowani do realizacji badania, co może negatywnie wpłynąć na błąd pomiaru.

W zamówieniu określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Zamawiający wskazał, że dane mają być zebrane techniką CAWI, CAPI lub CATI. Część pytań badawczych sformułowanych w zamówieniu dotyczy faktów, między innymi powierzchni stref aktywności gospodarczej, ich granic oraz przeznaczenia. Odpowiedzi na te pytania byłyby również możliwe do uzyskania metodą desk research. Analiza danych zastanych ma tę przewagę nad metodą ankietową, że dane zawarte w dokumentacji są dokładniejsze i mniej obciążone błędem niż odpowiedzi udzielane przez respondentów.

Poziom realizacji próby:

Część badania przeprowadzana wśród gmin ma charakter wyczerpujący. W tej części minimalny odsetek zwrotów odpowiedzi jest znany, ze względu na znaną liczbę gmin w Województwie Małopolskim. W części badania przeprowadzanej wśród przedsiębiorców nie określono wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak tego rodzaju wytycznej w zamówieniu pozwala Wykonawcy obniżać koszty badania poprzez obniżanie poziomu realizacji próby. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Jednocześnie zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację. Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. W zamówieniu nie określono poziomu realizacji próby w poszczególnych segmentach badanej zbiorowości. Brak wytycznych w tym zakresie może prowadzić do zniekształcenia wyników badania. Zamawiający nie określił wymaganej liczby prób kontaktu z respondentem. Może to prowadzić do uzyskania wyników o niższej jakości niż oczekiwana przez Zamawiającego. Wykonawca badania nie jest zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki może poprawić poziom realizacji próby i dlatego jest pożądanym elementem zamówienia. Nie jest jednak  konieczny  i w związku z tym często się z niego rezygnuje w celu obniżenia kosztów badania.

Dobór próby:

Za dobór próby do części badania przeprowadzanej wśród przedsiębiorców odpowiada Wykonawca. Sposób doboru próby został opisany w sposób nieprecyzyjny, nie określono czy metoda doboru powinna mieć charakter losowy. W zamówieniu zawarto wymóg, aby w próbie znalazło się „co najmniej 50%” przedsiębiorców z firm z udziałem kapitału zagranicznego. Tak zdefiniowana alokacja próby nie jest jednoznaczna. Próba zdefiniowana w ten sposób nie zapewnia uzyskania reprezentatywnych wyników i nie może być użyta do uogólnienia wyników na większą populację.

Operat:

Zamawiający nie określił z jakiego operatu ma zostać dobrana próba do badania. Nie określono również wymagań jakie musi spełniać operat, by mógł zostać wykorzystany w badaniu. Niewłaściwie wybrany lub skonstruowany operat doboru próby może być obciążony błędem pokrycia niekorzystnie wpływającym na rzetelność uzyskanych wyników.

Karty
119
Aktualności
6
© 2013 Na straży sondaży
Projekt i wykonanie mciastek






captcha