Warszawa: Wykonanie usługi badania opinii publicznej:Ocena działalności Wojska Polskiego w Afganistanie w opinii polskiego społeczeństwa, nr sprawy 91/ZP/14

Informacje ogólne o zamówieniu:

Nazwa Zamawiającego: Departament Administracyjny MON

Data zamieszczenia: 2014-10-08

Miejsce publikacji: BZP

Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.32.00.00-5.

Liczba zamawianych sondaży: 1

Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 100%

Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=212431&rok=2014-10-08

Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://bip.mon.gov.pl/ogloszenia/tresci/zamowienia-publiczne-mon/aktualnie-prowadzone-postepowania-1025479/postepowanie-nr-91zp14-10325498j/

 

Cel  badania:

W zamówieniu poprawnie określono harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania. Niepoprawnie określono natomiast zakres badania. Problemy badawcze zostały sformułowane w sposób obciążony, narzucający sposób interpretacji zaangażowania polskich żołnierzy w Afganistanie w kategorii sukcesu. Dotyczy to w szczególności pytań: „Jakie korzyści osiągnęła Polska z udziału polskich żołnierzy w misji w Afganistanie” oraz „Jakie korzyści osiągnęło Wojsko Polskie z misji afgańskiej”. Poprawnie postawione problemy badawcze powinny koncentrować się na całościowym zbadaniu danego zjawiska i traktować w sposób równoważny zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie osób badanych.

Kwestionariusz:

Kwestionariusz badania ma być przygotowany przez Wykonawcę. Zamawiający wymaga konsultacji kwestionariusza. Zamawiający nie wymaga jednak od Wykonawcy przeprowadzenia pilotażu kwestionariusza. Brak pilotażu kwestionariusza może prowadzić do poważnego błędu pomiaru, gdyż respondenci mogą nie rozumieć pytań zgodnie z intencją badacza. Zamawiający określił oczekiwaną liczbę pytań w kwestionariuszu. Pozwala to Wykonawcom na właściwą wycenę zamówienia.

Realizacja:

Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Zamawiający wymaga od Wykonawcy posiadania certyfikatu Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA) w zakresie badań CAPI. Gwarantuje to realizację badania zgodnie z branżowymi standardami metodologicznymi. W zamówieniu przewidziano również dodatkową kontrolę pracy ankieterów. Eliminuje to występujący w większości badań sondażowych problem nieuczciwych ankieterów, mogący prowadzić do niskiej jakości badań. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami Zamawiającego. Wykonawca nie został jednak zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Ankieterzy mogą być nieprzygotowani do realizacji badania, co może negatywnie wpłynąć na błąd pomiaru.

Poziom realizacji próby:

W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak tego rodzaju wytycznej w zamówieniu pozwala Wykonawcy obniżać koszty badania przez obniżanie poziomu realizacji próby. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Jednocześnie zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację.  Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. Zamawiający nie określił również wymaganej liczby prób kontaktu z respondentem. Może to prowadzić do uzyskania wyników o niższej jakości niż oczekiwana przez Zamawiającego.

Dobór próby:

Za dobór próby odpowiada Wykonawca. Zamawiający poprawnie określił wymagania odnośnie metody doboru próby – oczekuje badania na dwustopniowej próbie losowo-kwotowej. Poprawnie określona metoda doboru próby gwarantuje Zamawiającemu, że Wykonawcy będą wyceniali badanie o takiej samej pod tym względem jakości. Opisano też dokładnie typ doboru próby. W zamówieniu określono sposób warstwowania próby, jej alokację oraz wiązkowanie. Gwarantuje to uzyskanie pod tym względem wyników o oczekiwanej przez Zamawiającego jakości. W zamówieniu określono wymaganą liczebność próby.

Operat:

Zamawiający nie określił z jakiego operatu ma zostać dobrana próba do badania. Poprawnie określono natomiast wymagania jakie musi spełniać operat, by mógł zostać wykorzystany w badaniu.

 

Karty
119
Aktualności
6
© 2013 Na straży sondaży
Projekt i wykonanie mciastek






captcha