Najwięcej punktów zdobył Newsweek Polska. Średnio spełniał 3,8 z 7 wymagań podstawowych. Najniższe wyniki uzyskały Polityka i Wprost. W I kwartale wszystkie artykuły spełniały średnio 2,6 wymagania. Nie jest to dobry wynik, skoro informacje, za które przyznajemy punkty podstawowe są niezbędne do oceny znaczenia wyników badań sondażowych. Posiadając 1/3 podstawowych informacji czytelnik pozostaje bezradny w próbie samodzielnej oceny prezentowanych danych.
Uznaliśmy, że po trzech miesiącach prowadzenia monitoringu warto przedstawić wszystkie dane, które dotychczas zebraliśmy, czyli dane ze stycznia, lutego i marca. W I kwartale 2013 roku przeanalizowaliśmy 192 artykuły cytujące wyniki 216 badań sondażowych (niektóre artykuły dotyczyły kilku badań). Na podstawie analizy artykułów powstały oceny rzetelności w opisywaniu badań sondażowych dla każdej z gazet. Przypominamy, że oceny są wystawiane w taki sposób, aby liczba uzyskanych punktów odpowiadała średniej liczbie przekazywanych informacji w artykule dotyczącym sondaży (zobacz zasady tworzenia rankingu).
W zestawieniu znalazło się dziewięć tytułów. Najlepszy okazał się Newsweek Polska uzyskując 3,8 punktów. Dosyć dobry wynik uzyskała Gazeta Wyborcza, dostarczając średnio 3,2 informacji podstawowych i zdobywając właśnie 3,2 punktów. Warto docenić tylko niewiele niższy wynik uzyskany przez Rzeczpospolitą (2,7 pkt), która niezwykle często odwołuje się do badań sondażowych – w I kwartale 2013 roku aż w 72 publikacjach. Najniższe oceny uzyskały Wprost i Polityka, uzyskując odpowiednio 1 i 1,4 punktów. Informacje dodatkowe najczęściej prezentują Newsweek Polska i Przegląd, choć nawet w ich przypadku jest to średnio tylko 0,8 punktów. Szczegółowe wyniki prezentuje wykres.
Powyższe zestawienie dotyczyło wszystkich publikacji cytujących wyniki badań sondażowych. Warto jednak przyjrzeć się również zestawieniu prezentującemu średnie oceny uzyskane w artykułach, które w całości poświęcone są prezentacji sondaży. W drugim zestawieniu również najlepiej wychodzi Newsweek Polska (4,0 pkt). O ile można mieć wątpliwości, czy stawiane przez nas wymagania nie są za wysokie dla dowolnego artykułu cytującego dane sondażowe, o tyle jest oczywiste, że artykuł w całości poświęcony prezentacji danych sondażowych powinien zawierać wszystkie podstawowe informacje o badaniu. Niestety również w wyspecjalizowanych artykułach wyniki uzyskiwane przez gazety nie są zadowalające. Średnia ocena, choć jest wyższa niż dla pełnego zestawienia, wynosi zaledwie 2,9.
Tylko w trzech analizowanych artykułach nie podano źródła pochodzenia danych. Dobrze, że przynajmniej to wymaganie jest powszechnie przestrzegane. W dalszej kolejności najczęściej informowano o badanej populacji (59%) i o terminie realizacji badania (35%). Pozostałe wymagania z reguły nie są spełniane. Po raz kolejny zabrakło kluczowych informacji o technice zbierania danych (metody zbierania danych), o metodzie doboru respondentów (reprezentatywność próby) i o liczebności próby (błąd statystyczny). A każdy z tych aspektów jest podstawowy dla oceny wartości prezentowanych danych sondażowych. Należy mieć nadzieję, że z czasem autorzy będą zamieszczać coraz więcej podstawowych informacji.
Zapraszamy do śledzenia nas na Facebooku:
https://www.facebook.com/NaStrazySondazy