Warszawa: Przeprowadzenie badań krajowego rynku turystycznego

Informacje ogólne o zamówieniu:

Nazwa Zamawiającego: Polska Organizacja Turystyczna

Data zamieszczenia: 2014-04-15

Miejsce publikacji: BZP

Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.31.00.00-0, 79.32.00.00-3.

Liczba zamawianych sondaży: 2

Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 100

Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=128422&rok=2014-04-15

Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://www.pot.gov.pl/przetargi/i/rozstrzygniete/2014/przeprowadzenie-badan-krajowego-rynku-turystycznego-postepowanie-18-14

Cel  badania:

W zamówieniu poprawnie określono populację, zakres oraz harmonogram badania.

Kwestionariusz:

Przygotowaniem kwestionariusza zajmuje się Wykonawca. Został on zobowiązany do przestrzegania określonych wytycznych w tym zakresie i dodatkowo konsultowania swojej pracy z Zamawiającym. Pozwoli to ograniczyć ryzyko powstania poważniejszych błędów metodologicznych i dodatkowo zagwarantuje zgodność przygotowanego kwestionariusza z oczekiwaniami Zamawiającego. Zamawiający nie wymaga przeprowadzenia pilotażu kwestionariusza. Brak wytycznych w tym zakresie może spowodować, że do realizacji trafią pytania, których respondenci nie będą rozumieli, a to z kolei może podważyć sens całego projektu. Jednocześnie Zamawiający podał pewne wytyczne odnośnie oczekiwanego czasu trwania wywiadu i liczby zadawanych pytań. Pozwoli to Wykonawcy przynajmniej częściowo określić wielkość kosztów związanych z realizacją badania i przygotować się do niej od strony logistycznej.

Realizacja:

Zgodnie z treścią zamówienia za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Nie przewidziano niezależnej kontroli pracy ankieterów. Należy zaznaczyć, że w badaniach sondażowych nieuczciwa praca osób realizujących wywiady prowadzi do poważnego obniżenia jakości uzyskiwanych danych. Niezależna kontrola ankieterów mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko jego wystąpienia. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Jeżeli realizacja badania zostanie powierzona osobom bez odpowiedniego doświadczenia, wtedy istnieje ryzyko, że zebrane dane będą miały niższą jakość od oczekiwanej. Dlatego w podobnych przypadkach zaleca się przeprowadzenie odpowiednich szkoleń lub przygotowanie dokładnej instrukcji dla ankieterów.

Poziom realizacji próby:

Zamawiający nie określił wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak wytycznych w tym zakresie pozwala Wykonawcy redukować koszty badania poprzez obniżanie wartości ww. wskaźnika. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację. Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby.

Dobór próby:

Za dobór próby odpowiada Wykonawca.  W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie metody doboru jednostek obserwacji. Brak kontroli w tym zakresie może doprowadzić do uzyskania niereprezentatywnych wyników lub konieczności przyjęcia poza statystycznych założeń przy próbie wnioskowania o całej populacji. Zamawiający zdefiniował jednak typ doboru próby określając sposób warstwowania oraz alokację jednostek obserwacji.  W zamówieniu poprawnie określono również cech ze względu na które mają zostać wyznaczone kwoty respondentów. Jest to istotne zwłaszcza jeżeli próba będzie dobierana w sposób nielosowy. W takim przypadku kwoty są jedynym gwarantem reprezentatywności badania. Zamawiający ustalił również że „w razie niskiej frekwencji podczas imprezy lub innych niezależnych od Wykonawcy przyczyn uniemożliwiających realizację zadania wg opisu powyżej, Wykonawca uzupełni realizację próby na terenie danego województwa tymi samymi metodami i narzędziami, które są przewidziane do realizacji podczas eventów (z wyłączeniem pytań oceniających imprezę promocyjną)” (SIWZ s. 21). Oznacza to, że w sytuacji niskiej frekwencji do próby zostaną dobrane osoby nie należące do badanej zbiorowości (uczestników imprez promocyjnych). Tego rodzaju postępowanie należy uznać za niewłaściwe pod względem metodologicznym. Może ono utrudnić lub wręcz uniemożliwić poprawne uogólnianie otrzymanych wyników.

Operat:

Zamawiający prawidłowo zdefiniował operat doboru próby. W badaniu prowadzonym techniką CAWI wykorzystany zostanie internetowy panel konsumencki. Biorąc pod uwagę specyfikę badanej populacji (osoby odpowiednio aktywne turystycznie) rozwiązanie takie można uznać za poprawne. Dotarcie do opisanej grupy w inny sposób mogłoby okazać się niezwykle skomplikowane lub nawet niewykonalne. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że respondenci nie będą dobierani z całej populacji mieszkańców Polski lecz z pewnego jej wycinka – konsumenckiego panelu internetowego. Istnieje ryzyko, że osoby należące do panelu i jednocześnie podróżujące w celach turystycznych są pod wieloma względami inne niż „przeciętni” turyści. W takim przypadku nie byłoby możliwe uogólnienie otrzymanych wyników na całą badaną populację. Dlatego w podobnych sytuacjach zaleca się zobowiązanie Wykonawcy do zaprezentowania rozkładów zmiennych demograficznych w panelu konsumenckim tj. rozkładu płci, wieku, wielkość miejscowości zamieszkania.

Inne uwagi:

W zamówieniu nie określono kryteriów gwarantujących spójność badania.

Informacje o postępowaniu przetargowym:

Data rozstrzygnięcia przetargu: 07.05.2014

Ile ofert wpłynęło: 8

Ile ofert odrzucono: 2

Kto wygrał przetarg – nazwa wykonawcy: PBS sp. z o.o., ul. Junaków 2, 81-812 Sopot

Szacunkowa wartość zamówienia: 130000 zł

Cena oferty wygrywającej: 58671 zł

Oferta z najniższą ceną: 58671 zł

Oferta z najwyższą ceną: 150183 zł

Link do zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej na stronie BZP/TED: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=181276&rok=2014-05-29

Link do zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej Zamawiającego:

Karty
119
Aktualności
6
© 2013 Na straży sondaży
Projekt i wykonanie mciastek






captcha