Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Al. Jerozolimskie 65/79 00-697 Warszawa
Data zamieszczenia: 2014-04-08
Miejsce publikacji: TED
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79313000, 73110000
Liczba zamawianych sondaży: 1
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 45
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:126293-2014:TEXT:PL:HTML&src=0
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: https://www.crzl.gov.pl/wszczete-postepowania-na-zamowienia-publiczne/167-zamowienia-publiczne/zamowienia-publiczne-szczegoly/2718-postepowanie-przetargowe-zpc-211172014
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono harmonogram realizacji projektu. Niepoprawnie zdefiniowano natomiast populacje oraz zakres badania. Dokument OPZ stwierdza jedynie, iż badanie ilościowe ma obejmować „odbiorców wsparcia programów rewitalizacji społecznej realizowanych w ramach II edycji” (SIWZ s.26), a na podstawie jego wyników Wykonawca „dokona oceny jakości i użyteczności […] <<Modelowego standardu aktywnej integracji>>” ( SIWZ s. 25). Nie określono dokładnie do jakich celów ma zostać wykorzystane badanie ilościowe, co będzie mierzone przy jego użyciu i jakiego rodzaju analizy mają zostać przeprowadzone na jego podstawie. Co więcej Zleceniodawca sam nie był pewny, czy wykorzystywane narzędzie musi mieć charakter ilościowy („Przeprowadzenie badania jakościowego/ilościowego z osobami objętymi wsparciem […].” – SIWZ s. 29).
Kwestionariusz:
Przygotowaniem kwestionariusza zajmuje się Wykonawca. Nie jest on jednak zobowiązany do przestrzegania jakichkolwiek wytycznych w tym zakresie lub konsultowania swojej pracy z Zamawiającym. W konsekwencji przygotowany przez Wykonawcę kwestionariusz nie musi być zgodny z oczekiwaniami Zamawiającego lub wręcz może zawierać błędy metodologiczne niekorzystnie wpływające na jakość pomiaru. Nie przewidziano przeprowadzenia pilotażu ankiety, co oznacza, że przed realizacją badania nie zostanie sprawdzona spójność logiczna wykorzystywanych narzędzi. Nie podano również oczekiwanej liczby pytań w kwestionariuszu i oczekiwanego czasu trwania pojedynczego wywiadu. Są to kluczowe dla Wykonawcy dane, na podstawie których tworzy on metodologię i wyznacza koszty badania.
Realizacja:
Zgodnie z treścią zamówienia za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Nie przewidziano niezależnej kontroli pracy ankieterów. Należy zaznaczyć, że w badaniach sondażowych nieuczciwa praca osób realizujących wywiady prowadzi do poważnego obniżenia jakości uzyskiwanych danych. Niezależna kontrola ankieterów mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko jego wystąpienia. W zamówieniu nie zdefiniowano techniki zbierania danych. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Jeżeli realizacja badania zostanie powierzona osobom bez odpowiedniego doświadczenia, wtedy istnieje ryzyko, że zebrane dane będą miały niższą jakość od oczekiwanej. Dlatego w podobnych przypadkach zaleca się przeprowadzenie odpowiednich szkoleń lub przygotowanie dokładnej instrukcji dla ankieterów.
Poziom realizacji próby:
Zamawiający nie określił wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak wytycznych w tym zakresie pozwala Wykonawcy redukować koszty badania poprzez obniżanie wartości ww. wskaźnika. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację. Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. Zamawiający nie określił wymaganej liczby prób kontaktu z respondentem. Wykonawca może więc zrezygnować z realizowania wywiadów z trudnodostępnymi jednostkami obserwacji i w ten sposób obniżyć koszty. Niestety takie postępowanie zawsze prowadzi do skrzywienia końcowych wyników. Wykonawca badania nie jest zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki może poprawić poziom realizacji próby i dlatego jest pożądanym elementem zamówienia. Nie jest jednak konieczny i w związku z tym często się z niego rezygnuje w celu obniżenia kosztów badania.
Dobór próby:
Za dobór próby odpowiada Wykonawca. W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie metody doboru jednostek obserwacji. Brak kontroli w tym zakresie może doprowadzić do uzyskania niereprezentatywnych wyników lub konieczności przyjęcia poza statystycznych założeń przy próbie wnioskowania o całej populacji. W zamówieniu nie zdefiniowano typu doboru próby, sposobu warstwowania, alokacji oraz wiązkowania jednostek obserwacji. Bez odpowiednich wytycznych w tym zakresie Wykonawca będzie musiał przygotować próbę reprezentatywną na podstawie własnych założeń, a te mogą się okazać niezgodne z koncepcją projektu. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do uzyskania poważnie obciążonych wyników.
Operat:
Zamawiający nie określił z jakiego operatu ma zostać dobrana próba do badania. Nie określono również wymagań jakie musi spełniać operat, by mógł zostać wykorzystany w badaniu. Niewłaściwie wybrany lub skonstruowany operat doboru próby może być obciążony błędem pokrycia niekorzystnie wpływającym na rzetelność uzyskanych wyników.
Inne uwagi:
W zamówieniu nie określono kryteriów gwarantujących spójność badania.
Informacje o postępowaniu przetargowym:
Data rozstrzygnięcia przetargu:
Ile ofert wpłynęło:
Ile ofert odrzucono:
Kto wygrał przetarg – nazwa wykonawcy:
Szacunkowa wartość zamówienia:
Cena oferty wygrywającej:
Oferta z najniższą ceną:
Oferta z najwyższą ceną:
Link do zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej na stronie BZP/TED:
Link do zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej Zamawiającego: