Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Data zamieszczenia: 2014-09-04
Miejsce publikacji: BZP
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.30.00.00-7
Liczba zamawianych sondaży: 1
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 40%
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=294716&rok=2014-09-04
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://bip.parp.gov.pl/index/more/42574
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono zakres badania, harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania. Cel badania został poprawnie zdefiniowany przez Zamawiającego.
Kwestionariusz:
Kwestionariusz badania ma być przygotowany przez Zamawiającego. Wymagania wobec kwestionariusza zostały określone poprawnie. Zamawiający umieścił w opisie przedmiotu zamówienia przewidywany czas trwania kwestionariusza, co pozwala wykonawcom na poprawną wycenę zamówienia. Zamawiający wymaga także przeprowadzenia badania pilotażowego. Ogranicza to możliwość wystąpienia sytuacji, w której zadawane respondentom pytania będą dla nich niezrozumiałe, bądź niejasne.
Realizacja:
Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Zamawiający wymaga od Wykonawcy posiadania certyfikatu PKJPA w dziedzinie „Badań realizowanych techniką ankieterskich wywiadów osobistych ze wspomaganiem komputerowym – CAPI” wystawionego przez OFBOR lub inny równoważny certyfikat. Gwarantuje to realizację badania zgodnie z branżowymi standardami metodologicznymi. W zamówieniu przewidziano również kontrolę pracy ankieterów. Eliminuje to występujący w większości badań sondażowych problem nieuczciwych ankieterów, mogący prowadzić do niskiej jakości badań. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca został również zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Dzięki temu będą oni lepiej przygotowani do realizacji badania, a to z kolei może się przyczynić do poprawy jakości całego pomiaru.
Poziom realizacji próby:
Zamawiający poprawnie określił wymaganą liczbę prób kontaktu z respondentem, co gwarantuje wysoki poziom realizacji próby. Wykonawca został również zobowiązany do obliczenia poziomu response-rate według podanego przez Zamawiającego wzoru, a także rejestracji przyczyny braku możliwości przeprowadzenia badania. Dzięki temu Zamawiający będzie dysponował informacją o faktycznej jakości badania, a także będzie mógł z większym powodzeniem stosować techniki zmniejszające wpływ braków odpowiedzi na precyzję uzyskanych wyników. Wykonawca badania nie został zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki może poprawić poziom realizacji próby i dlatego jest pożądanym elementem zamówienia. Nie jest jednak konieczny i w związku z tym często się z niego rezygnuje w celu obniżenia kosztów badania.
Dobór próby:
Za dobór próby odpowiada Wykonawca. Zamawiający poprawnie określił wymagania odnośnie metody doboru próby – oczekuje badania na próbie losowo-warstwowej. Poprawnie określona metoda doboru próby gwarantuje Zamawiającemu, że Wykonawcy będą wyceniali badanie o takiej samej pod tym względem jakości. Opisano też dokładnie typ doboru próby. W zamówieniu określono sposób warstwowania próby oraz jej alokację, nie określono jednak sposobu jej wiązkowania. Brak informacji o wiązkowaniu próby może być wykorzystany przez nieuczciwe firmy do przeprowadzenia badania o niskich kosztach, dzięki ograniczeniu jego jakości. W zamówieniu określono wymaganą liczebność próby.
Operat:
Zamawiający nie określił z jakiego operatu ma zostać dobrana próba do badania. Natomiast poprawnie określono wymagania jakie musi spełniać operat, by mógł zostać wykorzystany w badaniu.