Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Data zamieszczenia: 2014-05-14
Miejsce publikacji: BZP
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.32.00.00-3, 79.31.00.00-0
Liczba zamawianych sondaży: 1
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 100%
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=163126&rok=2014-05-14
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: www.minrol.gov.pl
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono zakres badania, harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania.
Kwestionariusz:
Wzór kwestionariusza został przygotowany przez Zamawiającego, są jednak przewidywane ewentualne konsultacje ostatecznej wersji kwestionariusza z Wykonawcą.
Realizacja:
Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Nie jest przewidziana kontrola pracy ankieterów. Jest to poważny problem, gdyż w badaniach sondażowych występuje problem nieuczciwych ankieterów, którzy mogą swoimi działaniami doprowadzić do poważnego obniżenia jakości danych. Kontrola ich pracy mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu go ograniczyć. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Ankieterzy mogą być nieprzygotowani do realizacji badania, co może negatywnie wpłynąć na błąd pomiaru.
Poziom realizacji próby:
W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak takiej informacji może powodować poważne skrzywienie wyników sondażu w związku z niskim poziomem realizacji. Jest to niekorzystne dla Wykonawców o wyższych standardach realizacji. Należy jednak pamiętać, że wysoki poziom realizacji próby może być bardzo kosztowny lub wręcz niemożliwy do zrealizowania. Zamawiający powinien jednak zastanowić się nad oczekiwanym stosunkiem jakości badania do jego kosztów i na tej podstawie określić minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. Nie określono rozkładu poziomu realizacji próby w jej poszczególnych częściach. Brak określenia tego wymagania może prowadzić do poważnego skrzywienia wyników badania. Zamawiający nie określił wymaganej liczby prób kontaktu z respondentem. Może to prowadzić do uzyskania wyników o niższej jakości niż oczekiwana przez Zamawiającego. Wykonawca badania nie jest zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki prowadziłby do podwyższenia poziomu realizacji próby. Jego brak nie jest jednak błędem, jeśli Zamawiający chciał w ten sposób ograniczyć koszt badania.
Dobór próby:
Za dobór próby odpowiada Zamawiający. Zamawiający poprawnie określił wymagania odnośnie metody doboru próby – oczekuje badania na próbie losowej. Poprawnie określona metoda doboru próby gwarantuje Zamawiającemu, że Wykonawcy będą wyceniali badanie o takiej samej pod tym względem jakości. Opisano też dokładnie typ doboru próby. W zamówieniu określono sposób warstwowania próby, jej alokację oraz wiązkowanie. Gwarantuje to uzyskanie pod tym względem wyników o oczekiwanej przez Zamawiającego jakości. W zamówieniu określono wymaganą liczebność próby.
Operat:
Zamawiający określił, że próba ma zostać dobrana do badania z operatu PESEL.
Inne uwagi:
W zamówieniu nie określono kryteriów gwarantujących spójność badania.