Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Instytut Badań Edukacyjnych, ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa, woj. mazowieckie
Data zamieszczenia: 2014-10-10
Miejsce publikacji: TED
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.31.50.00
Liczba zamawianych sondaży: 1
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 70%
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:350068-2014:TEXT:PL:HTML&src=0
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://bip.ibe.edu.pl/index.php/zamowienia-publiczne/795-pisa-2015-badanie-glowne-znak-sprawy-ibe88d2014
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono zakres badania, harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania. Zamawiający poprawnie zdefiniował również cel badania.
Kwestionariusz:
Kwestionariusz (testy) do badania w całości zostanie przygotowany przez Zamawiającego.
Realizacja:
Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. W zamówieniu przewidziano kontrolę pracy ankieterów w szkołach. Eliminuje to występujący w większości badań sondażowych problem nieuczciwych ankieterów, mogący prowadzić do niskiej jakości badań. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Dzięki temu będą oni lepiej przygotowani do realizacji badania, a to z kolei może się przyczynić do poprawy jakości całego pomiaru.
Poziom realizacji próby:
W zamówieniu poprawnie określono wymagania odnośnie poziomu realizacji próby. Gwarantuje to Zamawiającemu otrzymanie pod tym względem badania o oczekiwanym stosunku jakości do ceny. W zamówieniu nie zobowiązano Wykonawcy do wysłania listu przewodniego do szkół i uczniów biorących udział w badaniu. Nie ma to jednak większego znaczenia ponieważ rekrutacją respondentów zajmuje się Zamawiający i to jego działania w znacznej mierze mają wpływ na poziom realizacji próby. Wykonawca jest odpowiedzialny wyłącznie za logistykę badania i w ten sposób jedynie do pewnego stopnia za liczbę przeprowadzonych wywiadów. Zamawiający zakłada przeprowadzenie jednej sesji testów w każdej szkole. Ponowna próba kontaktu z uczniami, którzy nie wzięli udziału w badaniu może zostać podjęta przez Wykonawcę tylko w uzasadnionych sytuacjach. Dzięki temu Zamawiający ma pełną kontrolę nad przebiegiem realizacji testów, co niewątpliwie przyczynia się do wyższej jakości pomiaru. Pewne zastrzeżenia budzi jedynie opis sposobu rozliczania zamówienia w przypadku, gdy Wykonawcy nie osiągnie zakładanego poziomu realizacji próby. Załącznik nr 6 do SIWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia s.3) zawiera następujący zapis: ”Badanie w danej szkole uznawane jest za zakończone, gdy osiągnięto poziom realizacji przynajmniej 90%. […] W przypadku nieosiągnięcia wymaganych 90% poziomu realizacji, wynagrodzenie będzie pomniejszone za każdy 1% w danej szkole o 1% całkowitej kwoty umowy”. Na tej podstawie można wnioskować, że gdy w 100 szkołach poziom realizacji próby wyniesie 89%, w więc będzie o jeden punkt procentowy niższy od założonego minimum, Wykonawca w ogóle nie otrzyma wynagrodzenia (100*1% = 100%). Zapis ten, choć niezwykle rygorystyczny, nie jest nieprawidłowy. Wydaje się jednak, że można było go sformułować w bardziej przejrzysty sposób. Rodzi on bowiem naturalne pytanie, co w sytuacji gdy we wszystkich szkołach poziom realizacji próby wyniesie 89%. Czy wtedy Wykonawca otrzyma -160% wynagrodzenia, a więc będzie płacił karę w wysokości 60% wynagrodzenia?
Dobór próby:
Za dobór próby szkół i losowanie uczniów w całości odpowiada Zamawiający. Nie było więc potrzeby opisywania tej procedury w dokumentacji przetargowej.
Operat:
Zamawiający samodzielnie dobiera próbę, dlatego kwestia operatu doboru respondentów nie jest istotna w zamówieniu.