Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji , ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, woj. mazowieckie
Data zamieszczenia: 2014-09-04
Miejsce publikacji: BZP
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.31.00.00-0.
Liczba zamawianych sondaży: 1
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 100%
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=189483&rok=2014-09-04
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://mac.bip.gov.pl/publiccontracts/view/609
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono harmonogram, zakres oraz cel badania. Mało precyzyjnie zdefiniowano natomiast populację. Określenie „reprezentatywna grupa Polaków” może się odnosić zarówno do pełnoletnich obywateli Polski jak również pełnoletnich mieszkańców Polski. Należy pamiętać, że nie są to w pełni pokrywające się grupy. Definicja populacji może mieć istotny wpływ na technikę realizacji badania, a w konsekwencji również na koszty całego przedsięwzięcia i dlatego zawsze powinna być precyzyjna.
Kwestionariusz:
Kwestionariusz badania przygotowuje Zamawiający. Nie wymaga od Wykonawcy przeprowadzenia pilotażu ankiety. Jest to uzasadnione ponieważ wykorzystywane narzędzie zostało już wypróbowane we wcześniejszych siedmiu edycjach badania i nie wymaga dodatkowego sprawdzenia. Zamawiający przedstawił cały kwestionariusz i tym samym określił jego oczekiwany czas realizacji oraz liczbę zawartych w nim pytań. Pozwala to Wykonawcom na właściwą wycenę zamówienia.
Realizacja:
Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Nie jest przewidziana kontrola pracy ankieterów. Jest to poważny problem, gdyż w badaniach sondażowych występuje problem nieuczciwych ankieterów, którzy mogą swoimi działaniami doprowadzić do poważnego obniżenia jakości danych. Kontrola ich pracy mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu go ograniczyć. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Ankieterzy mogą być nieprzygotowani do realizacji badania, co może negatywnie wpłynąć na błąd pomiaru.
Poziom realizacji próby:
W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak tego rodzaju wytycznej w zamówieniu pozwala Wykonawcy obniżać koszty badania poprzez obniżanie poziomu realizacji próby. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Jednocześnie zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację. Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. Zamawiający nie określił wymaganej liczby prób kontaktu z respondentem. Może to prowadzić do uzyskania wyników o niższej jakości niż oczekiwana przez Zamawiającego. Wykonawca badania nie jest zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki może poprawić poziom realizacji próby i dlatego jest pożądanym elementem zamówienia. Nie jest jednak konieczny i w związku z tym często się z niego rezygnuje w celu obniżenia kosztów badania.
Dobór próby:
Za dobór próby odpowiada Wykonawca. Zamawiający nie określił wymagań odnośnie metody doboru próby. Brak kontroli w tym zakresie może doprowadzić do uzyskania niereprezentatywnych wyników lub konieczności przyjęcia poza statystycznych założeń przy próbie uogólnienia wyników badania na całą populację. W zamówieniu nie określono ani wymaganej liczebności próby. Bez informacji tego typu Wykonawcy nie będą wiedzieli jak dokładnych wyników oczekuje Zamawiający. Niektóre firmy mogą zaproponować badania o bardzo niskiej jakości, a dzięki temu też niskiej cenie.
Operat:
Zamawiający nie określił z jakiego operatu ma zostać dobrana próba do badania. Nie określono również wymagań jakie musi spełniać operat, by mógł zostać wykorzystany w badaniu. Niewłaściwie wybrany lub skonstruowany operat doboru próby może być obciążony błędem pokrycia niekorzystnie wpływającym na rzetelność uzyskanych wyników.