Informacje ogólne o zamówieniu:
Nazwa Zamawiającego: Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia , Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa, woj. mazowieckie
Data zamieszczenia: 2014-09-15
Miejsce publikacji: BZP
Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.30.00.00-7.
Liczba zamawianych sondaży: 2
Waga ceny w kryteriach oceny oferty: 70%
Link do ogłoszenia o zamówieniu: http://bzp1.portal.uzp.gov.pl/index.php?ogloszenie=show&pozycja=196427&rok=2014-09-15
Link do specyfikacji istotnych warunków zamówienia: http://www.zzpprzymz.pl/ogloszenia-o-przetargach.php?id=1028
Oceniany element zamówienia:
Niniejsza karta oceny zamówienia dotyczy:
- Drugiego etapu badania: reprezentatywnej próba z populacji generalnej dorosłych mieszkańców Polski w wieku 15+ (N=2400);
- Trzeciego etapu badania: kwotowo-celowej próba wylosowana z populacji dorosłych mieszkańców Polski, w wieku 15+ cierpiących na choroby z grup onkologicznych (N=300) oraz kardiologicznych (N=300).
Cel badania:
W zamówieniu poprawnie określono harmonogram oraz populację, na którą można uogólnić wyniki badania. Niepoprawnie określono zakres badania. Nie zdefiniowano problematyki, która powinna zostać poruszona w kwestionariuszach. W konsekwencji Wykonawca nie otrzymał wytycznych odnośnie przygotowywanego narzędzia. Brak odpowiedniej instrukcji w tym zakresie może poważnie utrudnić przeprowadzenie badania, a nawet skutkować otrzymaniem wyników niezgodnych ze specyfikacją zamówienia.
Kwestionariusz:
Kwestionariusz badania ma być przygotowany przez Wykonawcę. Zamawiający wymaga konsultacji kwestionariusza jednak nie wymaga przeprowadzenia jego pilotaż. Brak wytycznych w tym zakresie może prowadzić do poważnego błędu pomiaru, gdyż respondenci mogą nie rozumieć pytań zgodnie z intencją badacza. Zamawiający nie określił ani oczekiwanego czasu trwania kwestionariusza, ani oczekiwanej liczby zawartych w nim pytań. Czas trwania/liczba pytań kwestionariusza jest istotnym elementem przy wycenie badań.
Realizacja:
Zgodnie z Zamówieniem, za realizację badania odpowiedzialny jest Wykonawca. Zamawiający wymaga od Wykonawcy posiadania certyfikatu PKJPA (Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów). Gwarantuje to realizację badania zgodnie z branżowymi standardami metodologicznymi. Nie jest natomiast przewidziana kontrola pracy ankieterów. Jest to poważny problem, gdyż w badaniach sondażowych występuje problem nieuczciwych ankieterów, którzy mogą swoimi działaniami doprowadzić do poważnego obniżenia jakości danych. Kontrola ich pracy mogłaby wyeliminować ten problem lub przynajmniej w znacznym stopniu go ograniczyć. W zamówieniu poprawnie określono technikę zbierania danych. Dzięki temu jakość badania będzie zgodna w tym zakresie z wymogami zamawiającego. Wykonawca nie został zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia dla ankieterów. Ankieterzy mogą być nieprzygotowani do realizacji badania, co może negatywnie wpłynąć na błąd pomiaru.
Poziom realizacji próby:
W zamówieniu nie określono wymagań odnośnie poziomu realizacji próby. Brak tego rodzaju wytycznej w zamówieniu pozwala Wykonawcy obniżać koszty badania poprzez obniżanie poziomu realizacji próby. Takie postępowanie może się przyczynić do poważnego skrzywienia wyników sondażu. Jednocześnie zobowiązanie Wykonawcy do osiągnięcia wysokiego poziomu realizacji może znacząco podnieść koszty całego projektu lub wręcz uniemożliwić jego realizację. Dlatego Zamawiający powinien dokładnie określić jaki stosunek jakości badania do jego kosztów jest dla niego satysfakcjonujący i na tej podstawie wyznaczyć minimalny dopuszczalny poziom realizacji próby. Wykonawca badania nie jest zobowiązany do przesłania listu zapowiedniego do respondentów. Wymóg taki może poprawić poziom realizacji próby i dlatego jest pożądanym elementem zamówienia. Nie jest jednak konieczny i w związku z tym często się z niego rezygnuje w celu obniżenia kosztów badania.
Dobór próby:
Za dobór próby odpowiada Wykonawca. Zamawiający poprawnie określił wymagania odnośnie metody doboru obu prób. Oczekuje badania na próbie losowej, w przypadku etapu drugiego, i badania na próbie celowej, w przypadku etapu trzeciego. Poprawnie określona metoda doboru próby gwarantuje Zamawiającemu, że Wykonawcy będą wyceniali badanie o takiej samej pod tym względem jakości. W przypadku stepu drugiego w zamówieniu nie określono sposobu warstwowania próby, jej alokacji, ani wiązkowania. Od tych trzech cech w dużej mierze zależy dokładność oszacowań. Ich brak może spowodować obniżenie jakości wyników. Brak informacji o wiązkowaniu próby może z kolei być wykorzystany przez nieuczciwe firmy do przeprowadzenia badania o niskich kosztach, dzięki ograniczeniu jego jakości. Kwoty dla próby etapu trzeciego zostały opisane bardzo szczegółowo. Dzięki temu jakość wyników będzie zgodna w tym zakresie z założeniami Zamawiającego. Dla obu etapów liczebność próby została określona poprawnie.
Operat:
Problem operatu losowania może być rozważany wyłącznie dla etapu drugiego badania, w którym realizowana ma być próba losowa. Zamawiający dopuszcza je dobór z wykorzystaniem operatu imiennego lub adresowego. Nie definiuje jednak dokładanie z jakiego rejestru należy skorzystać, ani jakie powinien mieć on cechy. Należy przy tym zaznaczyć, że operat losowania w znacznym stopniu decyduje o przebiegu realizacji badania, a więc również o kosztach. Co więcej wymienione operaty obejmują trochę inne zbiorowości. Warto zauważyć, że operat imienny (czyli w praktyce PESEL) nie daje możliwości dotarcia do wszystkich mieszkańców kraju, a jedynie tych, którzy mają oficjalne zameldowanie.